قطر نامی لوله چیست-بخش 3

قطر نامی لوله چیست-بخش 3

قطر نامی لوله چیست-بخش 3

نویسنده: روابط عمومی/شنبه, 19 بهمن,1398/دسته ها: لوله استیل

رتبه این مطلب:
4.0
NPS یک سیستم نامگذاری بدون بعد می باشد و عدد بعد از آن نشان دهندة قطر خارجی لوله بر حسب اینچ است. بعنوان مثال NPS 3 نشاندهنده لوله ایی با قطر خارجی 3.5″ است. در سایز NPS 12 و کوچکتر از آن عدد نشان داده شده کمتر از قطر حقیقی لوله است و برای سایز های بالاتر عدد هر سایز با قطر خارجی لوله یکسان می باشد. بعنوان مثال NPS 16 نشاندهندة لوله با قطر خارجی 16″ است.

سیستم نامگذاری دیگری که بدون بعد بوده و توسط ISOاستفاده می شود  DN است. در این سیستم سایز لوله براساس میلیمتر است. بعنوان مثال DN 600  مشابه NPS 24 بوده ولی لازم به ذکر است با توجه به اینکه لوله ها در دو سیستم جداگانه هستند دقیقاً با یکدیگر مشابه نیستند.

مقدار پارامتر “اندازه نامی لوله” دقیقا برابر با قطر خارجی لوله یا تیوب است. از آنجایی که تیوب ها را معمولا به وسیله اندازه قطر خارجی و ضخامت جدار آنها بر حسب یک هزارم اینچ ( BWG ) شناسایی می کنند، بنابراین مقدار پارامتر اندازه نامی بیشتر در مورد تیوب ها کاربردی است. اما با این حال برای لوله های با سایز اسمی کوچکتر از 2 اینچ و در برخی از متون علمی برای لوله های با سایز اسمی 2 اینچ و سایزهای اسمی بزرگتر از 2 اینچ نیز جهت شناسایی لوله ها از مقدار پارامتر اندازه نامی استفاده می شود.

در برخی از منابع نیز در رابطه با موارد استفاده از پارامتر اندازه نامی لوله اینگونه توضیح داده شده است که؛ لوله های استاندارد معمول عموماً به وسیله پارامتر “سایز اسمی لوله” (NPS  یا DN ) و ضخامت جداره بر حسب اسکجول لوله (Schedule Number ) شناسایی می شوند و لوله های استاندارد غیر معمول به وسیله اندازه نامی و ضخامت جداره لوله به میلیمتر یا اینچ شناخته می شوند.

 


 

تعداد نمایش ها (1993)/نظرات (0)

تگ ها:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر
دات نت نیوک فارسی