قطر نامی لوله چیست-بخش 1

قطر نامی لوله چیست-بخش 1

قطر نامی لوله چیست-بخش 1

نویسنده: روابط عمومی/پنجشنبه, 17 بهمن,1398/دسته ها: لوله استیل

رتبه این مطلب:
3.4

قطر نامی لوله چیست قطر نامی لوله یا DN که مخفف کلمه Diameter Nominal میباشد توسط سازمان جهانی استاندارد ISO بکار برده می‌شود و این سازمان آنرا توسعه داده است. سایز اسمی لوله ( DN) نیز بیش از اینکه مشخص کننده اندازه واقعی لوله باشد به عنوان روشی برای متمایز ساختن لوله‌ها از یکدیگر و نام گذاری آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سایز اسمی لوله را به اختصار با کلمه DN نمایش می‌دهند که در برخی از متون و استانداردها از عبارت NPS نیز استفاده می‌شود. قطر اسمی لوله , اندازه قطر لوله است که در لوله‌های فلزی تنها شامل سوراخ لوله می‌شود و به ضخامت جداره لوله توجهی ندارد ولی سایز اسمی لوله در لوله‌های پلی اتیلن تکجداره, شامل ضخامت جداره لوله می‌شود و سایز اسمی لوله‌های پلی اتیلن , قطر لوله است.
نکته دیگری که در مورد  تفاوت DN و NPS  می‌توان بیان کرد این است که برای لوله های با سایز اسمی NPS بزرگتر از ۳ ½ مقدار سایز اسمی لوله DN برابر با حاصلضرب NPS در عدد ۲۵ است و معمولاً اندازه لوله‌ها، اتصالات، فلنج ها و شیرها در استانداردهای پرکاربرد و معتبر دنیا برای هر دو سیستم متریک ( به عنوان DN ) و سیستم اینچی ( به عنوان NPS ) گزارش شده است.

از زمان تولید محصولات فولادی مانند پلیت همواره تلاش های زیادی برای بهم رساندن دو لبه و تولید لوله صورت گرفت است و این مقدمه ایی بود بر ایجاد فرآیند هایی که بر اساس آنها لوله با استفاده از جوشکاری ساخته میشود. در سال 1825 میلادی Jamse Whithouse در انگلستان فرآیندی را ابداع نمودن که در آن یک پلیت بصورت تکی تحت عملیات فورجینگ قرار گرفت به صورت لوله  با درز باز  شکل داده شد. سپس به لبه حرارت داده شد و با فشار مکانیکی در یکدیگر فرورفته و جوشکاری شدند. با گذشت زمان و رشد تدریجی تکنولوژی  ورق های های فلزی بشکل لوله فرم داده و در یک مرحله ،جوشکاری در فضایی کوره مانند انجام میشد. در سال 1931 این روش با ابداع فرآیند جوشکاری Fretz-Moon به اوج خود رسید. این فرآیند توسط J.Moon از آمریکا و همکار آلمانی او Fretz پایه گذاری گردید. این روش تاکنون نیز در تولید لوله های تا قطر خارجی 114میلیمتر کاربرد دارد.قطر نامی لوله چیست.

بجز روش جوشکاری فوق در سال های 1886تا 1890 پروسه های دیگری توسط E.Thomson  در آمریکا ایجاد شد. اساس این روش ها بر اساس خاصیتی بود که توسط P.Joule کشف نموده بود و طبق آن با عبور جریان الکتریکی از یک فلز هادی الکتریسیته ،بعلت وجود مقاومت الکتریکی ،دمای فلز افزایش می یابد.

با توجه به اینکه لوله ها جهت انتقال یک ماده بکار می روند و حد فاصل بین دو واحد می باشند و در سیستم های مربوط به لوله از سایر تجهیزات از قبیل اتصالات،شیرها و … استفاده میشود لذا سایز این تجهیزات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا در یک سیستم که لوله قسمتی از آن را تشکیل می دهد اجزای مختلف قابلیت تطابق با یکدیگر را داشته باشند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این تجهیزات توسط شرکت های مختلف و به روش های گوناگونی تولید می شوند، لازم است که از نظر اندازه هماهنگی هایی بین طراحان،سازندگان و مصرف کنندگان باشد و در این رابطه استاندارد های ملی و بین المللی تدوین گردیده است و کلیه کسانی که به هر نحو با این تجهیزات در ارتباط می باشند ملزم به رعایت این موارد می باشند. معمولا منظور از سایز لوله ضخامت و قطر خارجی یا داخلی است که بر اساس سیستم های متریک یا اینچی بکار می روند.



 

تعداد نمایش ها (2634)/نظرات (0)

تگ ها:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر
دات نت نیوک فارسی