کاربرد های استیل

کاربرد های استیل

کاربرد های استیل

نویسنده: روابط عمومی/دوشنبه, 07 بهمن,1398/دسته ها: اخبار مرتبط

رتبه این مطلب:
5.0
کاربرد های استیل
 کاربرد های استیل (Stainless Steel Apllications) بسیار گسترده است.
استیل و به اصطلاح بازار ایران همان استیل، یکی از مهمترین آلیاژ های آهن است که در زندگی روزمره با آن سر و کار داریم. از اشکال مختلف استیل در صنایع می توان به ورق ، لوله ، پروفیل و .. اشاره کرد .
 از استیل برای موارد تزئینی بسیاری همچون دیوار آسانسور ها، دستگیره درب ها، ساخت ساعت، وسائل تزئینی منزل و .. استفاده می شود هم چنین یکی از بیشترین کاربرد های استیل در آشپزخانه است که برای تولید سینک های ظرف شویی، کابینت ها، یخچال و فریزر، اجاق گاز، ماکروفر و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
 استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی با آب و زیبایی ظاهری آن در شرایط بسیاری امتحان خود را پس داده است و به همین دلیل این فولاد در گرید های (گرید های استیل) مختلف با درصد مواد متفاوت ساخته می شود تا هر کدام از آن ها یکی از این نیاز ها را بر طرف کند .
نزدیک به 150 گرید مختلف از استینلس استیل وجود دارد که نزدیک به 50 تای آن ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد استیل در معماری: فولاد های زنگ نزن آستنیتی به دلیل دوام عدم نیاز به مراقبت و نگهداری به طور فزآینده در معماری به کار می روند.
 به دلیل مقاومت به خوردگی استیل این ماده را برای استفاده در خارج از ساختمان مناسب است. کیفیت سطحی فولاد های زنگ نزن متفاوت است و می توانند سطح آینه ای، براق و .... داشته باشند، اما معمولا از سطوح نورد شده با کد 2B استفاده می شود.
 از استیل با سطح بسیار نرم (dead soft) برای سقف ها و سطوح همتراز استفاده می شود زیرا که این ماده به سهولت شکل می گیرد و از دوام خوبی نیز برخوردار است. ساختمان کرایسلر در نیویورک از اولین ساختمان هایی بود که در ساخت آن از استیل استفاده شد.
 از زمان ساخت این بنا تا کنون، ساختمان های بسیار دیگری نیز از این سبک پیروی کرده اند. دروازه ای به غرب (Gateway to the West) یک اثر معماری برجسته از استیل است که در حاشیه رود می سی سی پی در ایالت میزوری آمریکا قرار دارد.
کاربرد استیل در سیستم های حمل و نقل: استفاده از فولاد های زنگ نزن فریتی در تزئینات داخلی اتومبیل تا حد زیادی مسئول افزایش تولید استیل 430 و 434 بوده است. استیل 409، استیل فریتی با 11 درصد کروم است که در صفحه راکتورهای کاتالیستی برای اتومبیل ها به کار می روند.
 این نوع فولاد توانایی تحمل شرایط خورنده را داشته و می تواند در برابر نمک و گازهای خورنده حاصل از احتراق مقاومت کنند.
 انواع اولیه استیل مانند 201 و 301 به طور گستره در صنایع اتومبیل سازی به کار می رفتند زیرا نسبت استحکام به وزن این فولادها پس از عملیات نورد سرد، سه برابر بیشتر از فولادهای کربنی می گردید.
 در نتیجه امکان ساخت ماشین های سبک تر که نیاز به نیروی محرکه کمتری داشتند فراهم شد. استیل در قیاس با سایر مواد مستحکم که در رقابت با فولادهای ساختمانی کربنی قرار دارند، از مزیت مقاومت به خوردگی بر خوردار است.
مقاومت به خوردگی و سطح لغزنده استیل، آن ها را برای مخازن حمل و نقل مواد مناسب می سازد. کاربرد استیل در مبلمان: ضعیف ترین شکل خوردگی در خانه ها و ادارات وجود دارد.
 اما استیل به علت مقاومت در برابر زنگ زدگی و هم چنین ظاهر زیبا و عدم نیاز به رنگ در طراحی مبلمان مورد توجه قرار گرفته است.
 کاربرد استیل تولید برق: استیل یک ماده ضروری در تجهیزات نیروگاهی مانند توربین های گاز تجهیزات تولید برق با استفاده از انرژی هسته ای و سوخت های فسیلی، پیل های سوختی و پنل های خورشیدی است.
تمامی طیف های استیل در اجزای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. استیل مارتنزیتی و رسوب سختی در چرخ دهنده ها و پیچ ها که به استحکام بالایی نیاز دارند به کار می روند و از استیل آستنیتی و فریتی پرآلیاژ در اجزایی که تحت تنشکمتری قرار داشته و نیاز به مقاومت به خوردگی دارند به کار می روند.
کاربرد استیل در تجهیزات شست و شو: مقاومت به خوردگی، استحکام بالا و سهولت تولید، استیل آستنیتی را برای ساخت لباسشویی و خشک کن های صنعتی و خانگی مناسب می سازد. کاربرد استیل در صنایع غذایی و تجهیزات آشپزخانه: انواع مختلفی از استیل برای تهیه و سرو غذا به کار می روند. محدوده کاربرد آن ها از ظروف آشپزخانه تا تانک ها و مخازن پاستوریزه کننده را شامل می شود.
 از استیل در صنایع لبنی، کارخانجات شیرینی پزی و بسته بندی مواد غذایی نیز استفاده می شود. کاربرد استیل در کشاورزی: اگر چه استفاده از استیل ابتدا در صنایع غذایی رایج شد اما به تدریج در مزارع نیز مورد توجه قرار گرفت.
 کودها و اسپری های کشاورزی شرایط خورنده ای را ایجاد می کنند و در این شرایط، استفاده از استیل آستنیتی گزینه مناسبی است. اگر چه این تجهیزات هزینه اولیه بالاتری دارند ولی عمر بالا (تقریبا 20 سال) و عدم نیاز به مراقبت و نگهداری این هزینه بالا را جبران می کند.
 کاربرد استیل در نساجی: برای تولید منسوجات رنگی، نیاز به ماشین آلاتی است که به راحتی تمیز شوند و از ترکیب رنگ های مختلف تا حد امکان جلوگیری شود.
هر گونه آلودگی ناشی از رنگ دانه ها یا محلول های سفید کننده نه تنها منجر به هدر رفتن مواد شیمیایی می شود بلکه می تواند محصول نهایی را نیز خراب کند. استیل در ماشین های نساجی، مخازن پر اکسید و سفید کننده های حاوی کلر مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد استیل در تجهیزات بیمارستانی: فولاد های زنگ نزن مارتنزیتی در تجهیزات بیمارستانی به کار می روند.
 ابزار های ساخته شده از استیل به راحتی استریل می شوند، مقاومت به خوردگی مطلوبی دارند و تیز باقی می مانند. از این مواد به عنوان ایمپلنت هم استفاده می شود زیرا با بدن انسان سازگاری دارند.
تجهیزات استریل کننده، اتوکلاو ها، کابینت های نگهداری وسایل و تخت های جراحی معمولا از استیل ساخته می شوند. آشپزخانه ها، اتاق های معاینه و آزمایشگاه های بیمارستان نیز از تجهیزاتی از جنس استیل استفاده می کنند.

کاربرد استیل در صنایع شیمیایی و پترو شیمیایی: شدیدترین شرایط خوردگی دراین صنایع وجود دارد، زیرا دما بالا است و از مواد بسیار خورنده استفاده می شود. در فرآیند هیدروکرکینگ در برج تقطیر، استیل آستنیتی در معرض خوردگی سولفید هیدروژن قرار می گیرد. افزایش دمای واحدهای کرکینگ کاتالیستی (تا 750 درجه سانتی گراد یا 1300 درجه فارنهایت) منجر جایگزینی فولادهای کربنی ساده یا کم آلیاژ با استیل شد.
در صنایع شیمیایی مانند تولید اسیدها، آمونیاک، کودها و پلاستیک نیز استیل آستنیتی به عنوان یک ماده استاندارد به کار می رود.
در واحدهای تبخیر و معیان و نیروگاه هایی که از انرژی ژئوترمال استفاده می کنند نیاز به استیل و پر آلیاژ است تا شرایط بسیار خورنده را تحمل کنند. کاربرد استیل در صنایع هوا - فضا: طراحان هواپیما در جستجوی موادی با نسبت استحکام به وزن بالا در دمای اتاق و در دمای بالا هستند که مقاومت مطلوبی در برابر خوردگی و اکسیداسیون داشته باشند.
استیل این مشخصات را دارد و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است و به همین دلیل در موتور، نازل و اسکلت هواپیما به کار می روند. آلیاژهای رسوب سختی شده در پوسته راکت ها به کار می روند در حالی که فولاد های زن نزن آستنیتی برای مخازن سوخت استفاده می شوند.


 

تعداد نمایش ها (1675)/نظرات (0)

تگ ها:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر
دات نت نیوک فارسی