معرفی انواع ورق استیل

معرفی انواع ورق استیل

معرفی انواع ورق استیل

نویسنده: content/جمعه, 04 مهر,1399/دسته ها: ورق استیل

رتبه این مطلب:
بدون رتبه

انواع ورق استیل

درطبقه بندی این محصول ، ورق ها براساس آلیاژ تقسیم بندی می شوند. استیل ها چند سری دارند. از جمله سری ۳۰۰ و ۴۰۰٫ اما معروف ترین و رایج ترین استیل در بازار سری ۳۰۰ است که ضد زنگ می باشد و به انواع مختلفی مثل ۳۰۴، ۳۰۵، ۳۱۶،۳۲۱، ۳۴۷ تقسیم می شود که در بین همه موارد ۳۰۴ از سایرین پر مصرف تر است. اما استیل سری ۴۰۰ بیشتر در زندگی روزمره و وسایل کوچک استفاده می شود. مثلا استیل ۴۱۰ در برابر سایش مقاوم است اما نسبت به خوردگی مقاومت کمی دارد. در استیل ۴۲۰ می توانیم آن را پولیش کنیم و همین قابلیت باعث می شود که برای کارد و چنگال و قاشق استفاده شود. استیل ۴۳۰ نیز برای تزئینات و دکوراسیون استفاده می شود. مثلا برای طراحی های داخلی خودرو ها و منازل استفاده می شوند. این فلز قابلیت شکل پذیری خوبی دارد و به خاطر عناصری که در این ورق است قیمت ارزان تری از استیل سری ۳۰۰ دارد.

·         ورق استیل ۳۰۴

·         ورق استیل ۴۳۰

·         ورق استیل ۴۲۰

·         ورق استیل ۳۰۹

·         ورق استیل ۳۱۰

·         ورق استیل ۳۱۶

·         ورق استیل ۲۰۱

·         ورق استیل رنگی

·         ورق استیل طرح دار

 

ابعاد ورق استیل

این محصول در ابعاد مختلفی عرضه می شود. به طور مثال در ابعاد ۱*۲ و ۱٫۲۵*۲٫۵۰ متر، ۱٫۲۲*۲٫۴۴ متر ، ۳*۱٫۵ متر و ۱٫۵*۶ متر و ۲*۶ متر تولید می شود. تمامی این ابعاد با ضخامت های مختلفی مانند ۳۵ صدم میلی متر تا ۲۰ میلی متر در بازار موجود است. عرض این ورق ها به صورت ۱۰۰ و ۱۲۵ و ۱۵۰ سانتی متر تولید و عرضه می شود.  البته که ورق های استیل فابریک در دو اندازه ۲۰۰*۱۰۰ سانتی متر، ۲۵۰*۱۲۵ سانتی متر و ۱۲۲*۲۴۴ سانتی متر موجود است.

جدول زیر وزن ورق های استیل با ضخامت های مختلف را نشان می دهد که در محاسبات عددی شما را یاری می کند.

برای محاسبه وزن ورق استیل از فرمول زیر می توان آن را به دست آورد.

وزن ورق استیل = طول * عرض * ضخامت *چگالی ورق استیل

چرا ورق استنلس ضد زنگ است؟

در بالا اشاره کردیم که اگر به استیل ساده کربن عناصری مثل کروم اضافه شود خاصیت ضدزنگی به آن می دهد. اگر در استیل حداقل ۱۰٫۵ درصد کروم داشته باشد این ویژگی را پیدا می کند. علاوه بر آن کروم پس از ترکیب با اکسژن هوا به اکسید کروم تبدیل می شود. این لایه را با چشم نمی شود دید، اما این عنصر باعث می شود که لایه ای به وجود بیاورد که بین هوا و فلز مانع ایجاد کند، تا استیل محفوظ و سالم بماند.


استیل بگیر و نگیر چیست؟

در بازار دو اصطلاح متداول است. استیل بگیر ، به فولاد زنگ نزنی می گویند که خاصیت جذب توسط آهن ربا را داشته باشد، و به فولاد زنگ نزنی که به آهن ربا جذب نشود ، استیل نگیر می گویند. فولاد های زنگ نزن که در بازار وجود دارند مانند ۳۰۴ و ۳۱۶ است که کروم و نیکل دارند و همین دو عنصر باعث نگیر بودن استیل می شود. نیکل باعث می شود که ساختار فریتی تشکیل نشود. شاید این نکته برایتان جالب باشد که استیل سری ۴۰۰ دارای کروم است که خاصیت مغناطیسی فولاد زنگ نزن را حفظ می کند.


 

تعداد نمایش ها (646)/نظرات (0)

تگ ها:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر
دات نت نیوک فارسی