جدول وزن لوله و محاسبه وزن لوله

جدول وزن لوله و محاسبه وزن لوله

جدول وزن لوله و محاسبه وزن لوله

نویسنده: content/چهارشنبه, 19 شهریور,1399/دسته ها: لوله استیل

رتبه این مطلب:
5.0

جدول وزن لوله و محاسبه وزن لوله


جدول وزن لوله

در این مقاله به بررسی چگونگی محاسبه وزن لوله می پردازیم و سپس جدول وزن لوله های متفاوت را ارائه می کنیم. برای فهم بیشتر شما در این مقاله سعی شده است تا توضیحات، در حد امکان، به سادگی ارائه شوند.

همان طور که می دانید لوله ها یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنایع مختلف هستند و انتخاب صحیح لوله و قیمت لوله ها در این صنایع بسیار حائز اهمیت است. محاسبه وزن لوله از مسائل مهمی است که مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است زیرا وزن لوله و قیمت لوله با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. در ادامه فرمولی را آموزش خواهیم داد که به راحتی و به کمک آن می توانید به محاسبه وزن لوله ها بپردازید. لازم به ذکر است که جدول های وزن لوله ها نیز در به تفکیک آورده شده است که به راحتی می توانید به آن ها مراجعه کنید. همچنین نحوه محاسبه ضخامت لوله مانیسمان را میتوانید مطالعه کنید.

فرمول محاسبه وزن لوله ها

محاسبه وزن لوله

  • OD یا OutsideDiameter: قطر خارجی (متر)
  • ID یا Internal Diameter: قطر داخلی (متر)
  • Length: طول (متر)
  • Density: چگالی (کیلوگرم بر متر مکعب)

 

مثال: یک لوله چدنی به طول 5 متر، قطر داخلی 10 سانتی متر و قطر خارجی 14 سانتی متر حدوداً چقدر وزن دارد؟ (چگالی چدن 7200 کیلوگرم بر متر مکعب است)

با توجه به فرمول و مقادیر داده شده، جایگذاری می کنیم و به راحتی وزن لوله قابل محاسبه است. باید توجه داشت که قطرهای داخلی و خارجی باید به متر تبدیل شوند.

محاسبه وزن لوله

جداول وزن لوله ها

در قسمت قبل، فرمولی برای محاسبه ی وزن لوله ها داده شد و طبق فرمول، محاسبه وزن لوله ها امکان پذیر است. به منظور جلوگیری از انجام محاسبات طولانی، می توان به جدول وزن لوله ها مراجعه کرد. توسط جدول وزن لوله به راحتی و بدون انجام محاسبات به وزن لوله مورد نظرمان برسیم. برای دانلود جداول وزن لوله های ذکر شده در زیر می توانید اینجا را کلیک کنید.

جدول وزن لوله سیاه درزدار فولادی

لوله سیاه درزدار از ترکیبات با پایه کربن ساخته می شوند و به همین دلیل دارای رنگ تیره هستند. لوله های سیاه درزدار به دو صورت سبک و سنگین تولید می شوند. اغلب استفاده ی این لوله ها در موتورخانه ها و شوفاژها است. لوله API درزدار سپاهان جزو دسته ی سبک و لوله سیاه جوشی جزو دسته ی سنگین محسوب می شوند.

جدول وزن لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان، لوله هایی با استحکام بالا و بدون درز جوش بر روی بدنه خود هستند. این لوله ها در انتقال مایعات و گازهای پرفشار مورد استفاده قرار می گیرند. لوله مانیسمان رده 40 پرکاربردترین انواع لوله های مانیسمان هستند.

جدول وزن لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه یا لوله سفید به لوله هایی گفته می شوند که توسط فلز روی آبکاری می شوند تا مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی افزایش یابد. لوله های گالوانیزه به دو روش سرد و گرم گالوانیزاسیون می شوند و لازم به ذکر است لوله گالوانیزه گرم وزن بیشتری دارد.

لوله گاز

لوله های گاز در واقع از ورق های فولادی به روش فرم دهی ساخته می شوند. لوله گاز سپاهان و لوله گاز سپنتا دو برند معروف مورد استفاده در ایران هستند. این لوله ها در شاخه های 6 متری و با استاندارد API 5L تولید می شوند. وزن این لوله ها با توجه به ابعاد آن ها متفاوت است.

وزن لوله اسپیرال

از آنجایی که تولید لوله های درز مستقیم در سایزهای بالا با محدودیت مواجه است، لوله های اسپیرال تولید شدند. این لوله ها به دلیل داشتن درز به شکل مارپیچ یا حلزونی (اسپیرال) بر روی بدنه خود به این نام معروف شده اند. لوله های اسپیرال از داخل و بیرون جوش داده می شوند. مهم ترین کاربرد این لوله ها در پتروشیمی، نیروگاه ها و انتقال آب است. مقاطع اسپیرال با توجه به ابعاد و ضخامتشان، وزن های متفاوتی دارند.

وزن لوله داربست

لوله های داربست تنها در ساخت سازه های فولادی کاربرد دارند و از ورق ST35 و ST37 ساخته می شوند. به این دلیل که هیچگونه سیال در داخل این لوله ها جابه جا نمی شود، این لوله ها توسط تست های آب و گاز آزمایش نمی شوند. این محصول اغلب در سایز 5 سانتی متر یا 1.2 1 اینچ تولید می شود. برای مشاهده وزن این لوله ها می توانید به لوله های داربستی در سایت فارس استیل مراجعه کنید.

جداول وزن لوله استیل

لوله استیل ، محصولات ضدزنگی هستند که از آلیاژ استنلس استیل ساخته می شوند. معروف ترین لوله استیل ، لوله های استیل 304 و استیل 316 هستند که در سایزها و ضخامت های یکسانی تولید می شوند. علاوه بر این دو نوع آلیاژ، استیل 201 نیز در لوله های استیل مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن بیشتر در مصارف دکوراتیو و مناطق کم رطوبت است. لوله استیل 201 از دو لوله ی استیل 304 و استیل 316 قیمت کمتری دارد. برای مشاهده  قیمت لوله استیل ، روی لینک کلیک کنید.

تعداد نمایش ها (1504)/نظرات (0)

تگ ها:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر
دات نت نیوک فارسی