همه چیز درباره لوله ی استیل

همه چیز درباره لوله ی استیل

همه چیز درباره لوله ی استیل

نویسنده: content/دوشنبه, 10 شهریور,1399/دسته ها: لوله استیل

رتبه این مطلب:
بدون رتبه

لوله استیل چیست؟

لوله استیل چیست و چه کاربردی دارد. در این مطلب سعی شده که در مورد این محصول صحبت شود. قبل از توضیح لوله استیل بهتر است با خود استیل آشنا شوید. به آلیاژی که پایه آن از آهن باشد و کمتر از دو درصد آن کربن است استیل می گویند. این محصول بسته به عناصری که در آن موجود است و میزان و مقدار آن، خواص مکانیکی متفاوتی دارد و سختی وشکل پذیریشان با هم متفاوت است. به طور مثال افزایش میزان کربن در آهن باعث می شود که سختی و مقاومت آن افزایش پیدا کند اما از میزان شکل پذیری آن کاسته می شود

فولاد استیل چیست؟

فولاد ها به دو دسته کربنی و آلیاژی تقسیم می شوند. فولادهای ساده کربنی علاوه بر کربن دارای عناصری چون سیلیسیم و منگنز و گوگرد و فسفر هستند. اگر به این عناصر، مثلا کروم اضافه کنیم تبدیل به آلیاژی متفاوت می شود که خواص بسیار خوبی دارد. اضافه شدن حداقل ۱۰.۵ درصد کروم به آهن باعث می شود که به استیل ضد زنگ یا استیل استینلس دست پیدا کنیم. وقتی کروم با اکسیژن هوا ترکیب شود اکسید کروم را تشکیل می دهد که به صورت لایه روی استینلس استیل قرار می گیرد. این لایه با چشم دیده نمی شود و به صورت یک لایه بین هوا و فلز قرار می گیرد تا استیل سالم بماند. اگر علاوه بر کروم برخی عناصر دیگر مثل نیکل و مولیبدن در این لایه باشند خاصیت ضد زنگ بودن این محصول را بیشتر می کند و مقاومتش افزایش پیدا می کند.

لوله یک استوانه بلند تو خالی که قطر آن متفاوت است و وسیله ای برای عبور و انتقال سیالات، پودرها و حتی موادی به شکل جامدات است. لوله کاربرد بسیاری دارد از انتقال آب و گاز گرفته تا ساختمان سازی و صنعت از این محصول استفاده می کنند.

انواع لوله استیل قطر کم

دو نوع لوله داریم، لوله درزدار و بدون درز.

از استیل ۳۰۰ لوله های بدون درز می سازند که لوله ۳۰۴، ۳۱۶ ، ۳۲۱ ، ۳۱۰  را شامل می شود و لوله دابلکس نیز از این دسته هستند. همچنین از این محصول یعنی استیل ۳۰۰ لوله های درز دار می سازند که لوله ۳۰۴ و ۳۱۶ و همچنین دابلکس جز آن هستند. البته باید این نکته را ذکر کرد که ۳۰۴ و ۳۱۶ در دو مدل درز دار و بدون درز در بازار موجود است.

کاربرد لوله استیل

  • برای سیستم های آبرسانی و انتقال آب و همچنین تصفیه فاضلاب و تصفیه آب
  • برای پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی؛ برای انتقال نفت و گاز به وفور از این محصول استفاده می کنند.
  • برای صنایع دارویی و غذایی
  • برای تولید انواع محصولات شیمیایی
  • لوله استیل ۳۰۴ در صنایع مختلف استفاده می شود از جمله در صنایعی که نیاز است هوا را فشرده کنند و سختی آب را بگیرند.
  • لوله ۳۱۶ را برای بخش نمونه گیری استفاده می کنند.
  • لوله ۳۱۷ برای انتقال آب دریا مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله در برابر رطوبت و نمک مقاوم است.
  • برای ساخت نرده های راه پله ، پنجره ، بالکن ، استخر و…
  • در وسایل سرمایشی مثل یخچال و… استفاده می شود.
  • برای گاوداری ها
  • طراحی داخلی و دکوراتیو

ویژگی های لوله استیل

  • ضد زنگ است .
  • در برابر رطوبت و هوای شرجی مقاوم است.
  • در مقابل آب دریا مقاوم است و خورده نمی شود.
  • تغییر رنگ نمی دهد.
  • تغییر شکل نمی دهد.
  • مقاومت و دوام بالایی دارد.
  • قابلیت تعویض دارد.
  • با محیط زیست همخوان است و قابلیت بازیافت دارد. یعنی ۱۰۰ درصد می توان آن را بازیافت کرد. به این ترتیب که استیل ضایعاتی ذوب می شود و دوباره قالب گیری می شود. حدود ۸۰ درصد استنلیس استیل به همین روش بازیافت تولید می شوند.

لوله استیل ۳۰۴

این محصول طرفداران و البته مصرف کنندگان زیادی دارد و بیشترین خرید و فروش در بازار برای این نوع است. به خاطر این که تنوع مصارف آن زیاد است. وزن لوله استیل به ضخامت ، قطر و سایز وابسته است. هرچه قطر و ضخامت لوله استیل افزایش پیدا کند وزن آن نیز بیشتر می شود. نکته مهم این است که وزن ۳۰۴ همیشه از ۳۱۶ کمتر است. نوع کارکرد شما در انتخاب وزن این لوله موثر است. یعنی اگر شما می خواهید کاری با فشار بالا انجام دهید نیاز است که قطر و ضخامت لوله زیاد باشد تا تحمل و مقاومت آن بالا باشد ، اما اگر کارتان با فشار و مقاومت بالا نیست سعی کنید لوله با ضخامت کمتر بخرید تا هزینه کمتری پرداخت کنید.

لوله استیل ۳۱۶

این لوله از نظر شکلی هیچ تفاوتی با لوله  ۳۰۴ و ۲۰۱ ندارد و از ظاهر نمی توان تشخیص داد که آلیاژ به کار رفته در آن چیست. در لوله ۳۱۶، ۱۲ درصد نیکل وجود دارد همین میزان نیکل باعث می شود که این محصول مقاومت بیشتری به نسبت ۳۰۴ داشته باشد و البته قیمت لوله استیل ۳۱۶ نیز بیشتر از لوله ۳۰۴ باشد. به عبارت کلی تر استیل ۳۰۴ دارای ۱۸ درصد کروم و ۸ درصد نیکل است اما استیل ۳۱۶ دارای ۱۶ درصد کروم و ۱۰ درصد نیکل است که البته دو درصد مولبیدن نیز در آن هست. این لوله دارای خاصیت خم پذیری  ، انعطاف پذیری و جوش کاری بهتری است. از ۳۱۶ بیشتر برای اموری استفاده می شود که با اسیدهای رقیق سرو کار دارند. مثلا در سیستم های آب و فاضلاب ، الکل سازی و مواد شیمیایی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله استیل ۲۰۱

میزان کروم در این محصول از ۳۰۴ و ۳۱۶ کمتر است به همین دلیل مقاومت این نوع محصول از آن دو کمتر است. این محصول را بیشتر برای دکوراتیو استفاده می شود. منظور از دکوراتیو بیشتر برای نرده کنار راه پله، حفاظ پنجره ها ، برای کابینت ها ، تزئینات و… استفاده می شود. باید بدانید که لوله ۲۰۱ در مکان هایی که باز باشد و میزان رطوبت و بارندگی آن زیاد باشد نمی توان استفاده کرد. برای همین اگر در مناطق مرطوب زندگی می کنید از این لوله برای زیباسازی و دکوراسیون داخلی منزل و محل کارتان استفاده کنید که اگر در بیرون از خانه نگهداری کنید عمر کمی برایتان کار می دهد و زود کیفیت اش را از دست می دهد.


تعداد نمایش ها (679)/نظرات (0)

تگ ها:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر
دات نت نیوک فارسی