تفاوت لوله استیل304 و 304L

تفاوت لوله استیل304 و 304L

تفاوت لوله استیل304 و 304L

نویسنده: روابط عمومی/جمعه, 23 خرداد,1399/دسته ها: لوله استیل

رتبه این مطلب:
بدون رتبه
   تفاوت اصلی گرید AISI 304L و AISI 316L با گرید های معمولی آن یعنی AISI 316 و AISI 304 در میزان کربن و در نتیجه مقاومت به خوردگی در نواحی جوش در دماهای بالاست.


میزان کربن در ترکیب گرید های معمولی استیل ضد زنگ تا 0.08% می باش، حال آن که در گرید های L یا به اصطلاح گرید های کربن پایین این مقدار در ترکیب از 0.03% تجاوز نمی کند. میزان سایر عناصر آلیاژی مهم نظیر نیکل، کروم و مولیبدن در ترکیب هر دو گرید تقریبا تفاوتی نمی کند.


رده های استیل با کربن کمتر (AISI 304L , AISI 316L) برای غلبه بر خوردگی بین دانه ای (inter granular corrosion) کاربرد دارند. این نوع خورگی اغلب پس از جوش دادن استیل در محل های جوش، در چند روز اول پس از جوشکاری رخ می دهد. هم چنین کارکرد در دماهای بین 450 الی 850 درجه سانتیگراد، در حضور محیط خورنده، موجب بروز این نوع خوردگی در استیل های گرید معمولی، به دلیل تجمع کربن در مرز دانه ها می گردد.


لذا در کاربردهایی که استیل های گرید 304 و 316 نیاز به جوشکاری دارند و یا در معرض دمای بیش از 450 درجه در حضور محیط خورنده قرار دارند، باید از گریدهای کربن پایین (AISI 304L , AISI 316L) استفاده کرد.


در نتیجه برای یک پروژه تیوبینگ که از اتصالات غیر جوشی فلر دار جهت اتصال تیوب ها استفاده می شود، هیچ تفاوتی بین استفاده از استیل های کربن پایین و گرید های معمولی استیل وجود نخواهد داشت (قابل توجه برخی کارفرمایان محترم!)


گرید های کربن پایین در مقایسه با گریدهای معمولی تنش تسلیم پایین تری دارند. این اختلاف برای دو نوع رده 304 زیاد نیست (کمتر از 5 درصد) اما در رده 316 این اختلاف بین دو گرید قابل توجه است که در طراحی می بایست مد نظر قرار گیرد. شکل پذیری استیل های کربن پایین نسبت به استیل های رده معمولی مناسب تر است که این امر موجب ترجیح به استفاده از گریدهای کربن پایین در فرآیندهای شکل دهی ورق ها می باشد. از لحاظ قیمت این دو گریدهای کربن پایین و کربن بالا با هم تفاوتی ندارند و قیمت آن ها بیشتر تابعی از موجودی بازار است.
 
  

 

تعداد نمایش ها (795)/نظرات (0)

تگ ها:

نوشتن یک نظر

نام:
ایمیل:
نظر:
افزودن نظر
دات نت نیوک فارسی